02‏/08‏/2010

معنديش حظ !!!

معرفش هتصدقونى لو قلتلكم انى وانا نايمة  امبارح فجأة جت على بالى مسابقة فنون اون لاين اللى كنت مشتركة فيها وقولت : " ياااااااه لو كسبت هابقى اسعد واحدة فى الدنيا !!" .
*****
انا كل شوية ادخل التوبيك اللى عليه المسابقة اتأكد ان ده اسمى ...، وانى اللى كنت كاتبة القصص اللى كسبت دى !!! ...، واتأكد مكتوب : " باسنت مجدى خطاب " مش حد تانى !!!.
*****
اصلى متعودتش انى اكسب يعنى ده مش العادى بتاعى ، يعنى فى الكونو كانوا كل اخواتى يكسبوا وانا لأ ... فى كيس الشيبسى ... حتى الكوتشينة ، فأنى اكسب مسابقة مشترك فيها ناس كتيــر وكلهم متميزين كانت الجملة الوحيدة اللى بتيجى على بالى :" انت بتحلم يا حلمى !!".
*****
عارفيين انا فضلت مكتئبة يوم ونص بحالهم بعد ماعرفت نتيجتى افتكرتنى انى جايبة  تقدير جيد مع ان " عمرو " - زميل وصديق رحلة الدراسة وما بعدها ان شاء الله - راح الجامعة واتأكدلى انى جايبة جيد جدا ...، بس ظلمت حظى معايا وقولت عليه "فقر" لأنى متأكدة وحسبتها ، والحمد لله طلعت جايبة  جيد جدا وطلعت ان مش كل حاجة حسابات واننا ساعات بنحتاج بس شوية حظ ...
*****
" الحمد لله ربنا معايا " ..... كل ما ربنا يساعدنى فى حاجة احس انى مش لوحدى وعمرى ما كنت لوحدى :) 
*****
على طول بقول لحظى انت غبى وغاوى تعاندنى ، وبعدها الاقيه بيثبتلى انى انا "الغبية" طول مانا معتقدة انى معنديش حظ !!.


(ممكن اكون فرحانة زيادة واوفر بس لو انا حتى كنت كسبت بونبونة ، المكسب فى حد ذاته أمل ، وانا محتاجة اوى للأمل ده )
:) :)

هناك تعليقان (2):

  1. فكرتنى يوم النتيجة لما قالولى جبت جيد جدا
    مكنتش مصدقة الا لما شفتها بنفسى
    ساعات بنكون خايفين نفرح وفاكرين الحظ هيفضل طول عمره معاند من كتر ما متعودين على الاحباط
    الاحساس بالمكسب والفوز فى حد ذاته جميل اوى حتى لو بونبونة زى ما بتقولى

    ردحذف
  2. اها والله فعلا يا ايوشة

    احنا متعوديين على الاحباط اوى

    ويارب دايما نفضل نكسب كدة
    :)

    ومعرفش نتيجتك كانت قريب ولا بعيد بس مبروووووك
    :) :)

    ردحذف